Extrák

Szerelési útmutatók, leírások:



1.3-as motor tuningja - leírás: Sznupi

Tuningolni lehet, kérdés hogy mire szeretnéd használni az autót, és mennyit szeretnél rá költeni.
1.3S-re felejtsd el az injektort, ami könnyen rámegy az a Multec központi befecsi, amitől csak rosszabbul fog menni (viszont ha jól lövöd be akkor zöldebb (kevésbé szennyező) lesz.
Fel lehet még buherálni a hengerenkénti motronicot egy 1.6os A-corsa GSIről, de sztem 1.3-asra utcai használatra egy jól belőtt Varajet II karburátor való (legjobb ár/érték arány). Ha tényleg finom akarsz lenni akkor egy ilyen karbi és egy hengerfejfelújítás és kész. Ha ezek meg vannak csinálva, és a hengerek nem nagyon kopottak akkor a 75ló hiánytalanul meglesz. Ez még nem kerül sokba, persze szerelőtől függ. Ha egy picit többet akarsz, akkor szedj/szedess le a hengerfejből picit, igy nagyobb lesz a kompresszió, kicsit bővitsd és polirozd a csatornákat a hengerfejen, szerezz 4lemölős kipufogót, 60as rendszert így akár olyan 90ló körül is lehet a géped, ez sem kerül sokba és nem fog sokkal többet enni és ezeket a módosításokat egyenként is lehet csinálni, külön-külön is segítenek. Ha nagyon vadat szeretnél akkor sport veztengely, nagyobb szelepek csatornák, könnyített ledkerék főtengely hajtókarok, fullos kipufogórendszer, és két duplakarbi (pl Weber) vagy hengerenkénti pillangószelepes versenybefecsi. igy már egész mérges lesz, de ez egy vagyon (többszáz) ezt csak versenyzésre ajánlom és profi helyet ahol megcsinálják és akkor talán nem hullik szét párszáz km után. Viszont az egyre dráguló műhelyek, megmunkálások miatt a legolcsóbb megoldás a motorcsere, egy 1.8 vagy 2.0es hengerenkénti inyektoros motor. ehhez olcsón (a felújításhoz képest) hozzá lehet jutni bontottan, sokáig bírják és utcára használhatóbbak mint egy tuning 1.3. ennek két hátránya van: 1. a nehezebb motor miatt kicsit változik az autó súlyelosztása, de ezt jobb futóművel peresebb gumikkal orvosolni lehet. 2. Nehézkesebb műszaki vizsga. Ha hivatalosan szeretnéd, akkor sajnos sok utánajárásba és pénzbe kerül. Persze lehet nem hivatalosan is (ami bizony szabálysértő dolog!) de 'ismerek olyat, aki hallott olyanról' hogy megoldható nem hivatalosan is.
Úgyhogy ha ragaszkodsz az 1.3asodhoz (és télleg nincs szétkopva) akkor hozd jó állapotba, úgy meglesz a 75ló esetleg kis finomítás és még néhány paripa jön, de ha igazán vágysz az erőre akkor mindenképp cserélj motort.
vissza a tartalomhoz


Nagyblokkos motor beszerelése kisblokkos helyére - leírás: Sznupi

Az Opel kétféle OHC motorral rendelkezik, az egyik "kisblokk" a másik "nagyblokk" az elnevezés értelemszerűen a méretből következik, azaz hogy a nagy nagyobb a kisebbnél :) Kisblokkos motorok az összes 1.2 1.3 1.4 és 1.6osok közül a C16Nz C16LZ, nagyblokkos a 16NV 16SH 16SV és az összes 1.8 és 2.0. A kicsiket F10-es vagy F13-as jelű, a nagy OHC blokkokat pedig F16-os váltóval szerelték. A Kadett gyárilag legerősebb motorját a DOHC vezérlésű C20XE-t pedig F20-assal (az F a fronthajtásra utal a szám x 10 pedig a névleges forgatónyomaték terhelhetőséget Nm-ben, azért névleges mert azért ennél bőven többet is elbír de huzamosabb ideig nem jó neki). Féltengelyből és gólyalábból is 2 méretet használtak, a nagyobb váltókhoz (F16, F20) ezekből is a nagyobb való. Ha autó átépítésre adjuk a fejünket és kisblokk helyett nagyot szeretnénk, akkor a motoron felül cserélnünk kell: váltót, féltengelyeket, gólyalábakat és ajánlott a fékeket is izmosítani. A kisblokkos mocik a Kadettokban mind karburátorosok vagy központi befecskendezősök, tehát ha (hengerenkénti) Injektoros nagymocit akarunk beépíteni akkor kell beépítenünk egy elektromos görgőcellás üzemanyagszivattyút és visszafolyóágat csinálni a motortól a tankba (ha eddig nem volt) Tehát még tankot is érdemes cserélni.
vissza a tartalomhoz


Kerékméretek - leírás: Sznupi

A legtöbb D és E Kadett gyárilag 175/70 R13-as gumival van szerelve.
Ez azt jelenti, hogy a gumi szélessége 175mm, oldalfalának magassága pedig a szélességnek, a 175mm-nek a 70%-a azaz 175x0,7 = 122,5mm, valamit a belső átmérője 13col, azaz 13colos (330.2mm) átmérőjű keréktárcsára (felnire) szerelhető. Így a kerék átmérője = felni átm. + 2x a gumi oldalfalának magassága, jelen esetben: 330.2+ 2x122,5 = 575,2mm ez persze új gumira igaz, ha kopik, akkor minimálisan, de csökken ez az átmérő. Itt azért még megjegyezném hogy nem készülnek ilyen pontos méretű gumik, a gyártók és 1gyártó különböző termékei között is néhány mm eltérést tapasztalhatunk.

Váltóméret:
Egy gumi akkor váltómérete egy másiknak ha a külsö átmérője nem különbözik jelentősen (kb. +-5mm) még ha a szélessége vagy a belső átmérője el is tér.
Ez azért fontos, mert ha jelentősen eltérő gumit teszünk fel, akkor megváltozik a hajtás áttétele és a futómű geometriája, vagy akár bele is érhet a karosszériába. Az előbbi nyomán a km-óra is (másképp) csalni fog, kisebb gumival többet mutat, nagyobbnál pedig kevesebbet, mint azt alapból tenné. (persze vegyük figyelembe hogy az Opel (és más márkák is) analóg km-órái alapból kb 8%-ot csalnak ami nagyobb sebességnél akár 10% is lehet) És persze "tiszta" műszaki vizsgán is csak váltómérettel engedik át az autót. Az előbbi számítás alapján kiszámítható a gumik váltómérete, de az egyszerűség kedvéért leírom a 175/70 R13 leggyakrabban használt váltóméreteit:
155 R13 (ua. mint a 155/80R13) , 175/70 R13 , 205/60 R13
155/70 R14 , 165/65 R14 , 185/60R14 , 195/55R14
175/55 R15 , 195/50 R15 , 215/45 R15
195/45R16 , 215/40 R16
vissza a tartalomhoz


A felnikről - leírás: Sznupi

A felniknek (keréktárcsáknak) fontos jellemzői: átmérő, szélesség, ET-szám, osztókör, középfuratátmérő.
A legtöbb Kadett gyári felnijei 5J x 13 ET49 4x100x56,5 méretűek. Ez azt jelenti, hogy a felni szélessége 5col azaz 127mm, (a J a kerékpánt-perem magasságának és körvonalának jelzőbetűje, manapság szinte csak ilyen felnikkel találkozhatunk) külső átmérője 13col azaz 330mm, ET-száma 49mm , osztóköre 4x100mm, középfurat átmérője 56,5mm.
Az első kettő jelentése egyértelmű. Az ET-szám a felni besajtolási mélysége (EinpressTiefe), ami a felni függőleges középvonalának és a kerékagyra felfekvő felületének a távolsága mm-ben. Érthetőbben: ugyanazon autó alól (és ugyanakkora felniszélességnél) annál jobban kiáll, szélesebben helyezkedik el a kerék (nagyobb a nyomtáv), minél kisebb az ET-je. Az osztókörátmérő, annak a körnek az átmérője, amin a kerékcsavarok középpontjai helyezkednek el, tehát a 4x100 azt jelenti, hogy a 4db kerékcsavar egy 100mm átmérőjű körön helyezkedik el. A középfuratátmérő értelemszerűen a felni középső furatának átmérője. Ennek azért van jelentősége mert a kerék itt fekszik fel, a függőleges irányú terheléseket itt adja át a kerékagynak (a futóműnek) nem pedig a kerékcsavarokon. Ha nagyobb középfuratú felnit szeretnénk a Kadettunkra, akkor tehermentesítő gyűrűt kell tenni a kerékagy és a felni közé. Ha kisebbet, akkor pedig esztergáltatni kell a felnit, ámbár ez ritka eset, tudtommal a Kadett agyátmérője az egyik legkisebb.
Persze felszerelhető 4x100 helyett 4x98as (lada, fiat, lancia stb) ill nagyobb középátmérőjű is, de csak átmeneti vészmegoldásnak ill. játszós autóra (pl. szlalom), mert rázhat, főleg nagy sebességnél, ami tönkreteszi a futóművet de akár balesetveszélyes is lehet.


vissza a tartalomhoz


Fordulatszámmérős műszeregység beszerelése/bekötése - leírás Sznupi

Fontos: akkumlátor sarukat vegyük le szerelés elött, mert az új óránk fóliáját előszeretettel megsüti a földelés, ami ráncigáláskor elő szokott fordulni.

A ki be szerelést nem írnám le részletesen, D és E generációnál is hasonlóan történik. Két dolog lehet, ami nehézséget okozhat: A km-spirál, itt egy lemezkét kell benyomni, akkor huzható le az óráról a spirál. A másik a világításkapcsoló, itt szintén alulról célszerű felnyúlni mint a spirálnál, és a kapcsoló két oldalán lévő fület két ujjunkkal összenyomni, akkor kijön előre a kapcsoló.

E Kadett:

A műszercsoport passzol a régi helyére. A csatlakozó is egyforma, ha szerencsénk van, akkor a fordulatszámmérő müködéséhez szükséges szál bele is van vezetve. Ha nincs, akkor a gyújtótekercs (trafó) 1es (általában zöld) vezetékéről kell behúznunk egy szálat a csatlakozóba és már müködik is.

D Kadett:

Itt picit komplikáltabb, itt ugyanis a fordulatszámmérős műszercsoport szélesebb mint a sima, ezért a hozzá való fekete keretet is kérjük a müszercsoporthoz vásárláskor. Egy keveset a műszerfalon is faragni kell, hogy bemenjen a műszercsoport.

A másik fő különbség, hogy bár egyforma a csatlakozó, a vezetékek teljesen más sorrendben vannak bekötve a sima és a fordmérős müszerekeben, sőt a fordmérősből is többféle létezik és azoknak a bekötése sem egyezik. A legcélszűbb, hogy ha van lehetőségünk, akkor a vásárolt fordmérős müszerhez vágjuk le a csatlakozóját a kocsiból, amiből kiszedtük és a megfeleő színeket a saján kocsinkban cserélgessük ki a csatlakozón. A fordulaszámmérőhöz, az E Kadetthoz hasonlóan, vezzessünk be egy szálat a trafó zöld vezetékéről. A legtöbb ilyen müszercsoporton az olajnyomás jelző lámpa mellett, olajnyomás mérő is található, ennek be kell szereljünk egy jeladót, a régi kapcsoló helyére a motorba. Ez a generátor alatt található. Célszerű ezt is a müszercsoporttal együtt beszerezni, és ennek is be kell húznunk egy plusz szálat.

A kapcsolási rajzok is hamarosan elkészülnek segítségképpen.

vissza a tartalomhoz