A GSi története

Mi is az a GSi? Grand Sport injection.

Magyarul csak annyit jelent , minthogy nagy sport befecskendező. Az OPEL sportos autó gyártása még a B KADETT-hoz nyúlik vissza, mikor is egy viszonylag kis karosszériába erős motort szereltek. A történet a C KADETT-al folytatódik , amibe 1975-ben egy 1,9-es , karburátoros motort építettek. Az elv: kis autóba nagy motort! A neve Kadett GT/E volt.

1977-ben immár injektoros, 20E jelű motorral is lehetett kapni. Abban az időben ez valódi high-tech volt.

1978-ban egy átfésült modell, immár OPEL KADETT RALLYE COUPE néven. Meg kell említeni , hogy az autó hátsókerék-hajtású volt, és nem kevés rallye (innen a név) sikert ért el. Különleges egyedi fényezéssel és felszereltséggel került a szalonokban , a fiatalok valódi kedvencévé vált.

Az igazi GSi történet 1983-ban kezdődik , amikor az opel bemutatja a KADETT (D) GTE-t. Ennek előzménye, hogy a 80-as évek elején nyugat-európában kitört a gti-láz. Főleg a fiatalok körében fertőzött. Mivel a Vw már 1980-ban bemutatta a Golf gti-t, az Opelnek lépni kellett. Az éppen aktuális középosztályú modellt felvértezte az akkoriban nagyon modernnek számító hengerenkénti befecskendezős (BOSCH JETRONIC), keresztöblítéses, felülvezérelt-felülszelepelt (OHC), könnyűfém hengerfejjel készült 1,8-as, 115 lóerős motorral (18E motorkód). A tömegből való kitűnésről az egyedi lökhárítók, küszöblécek, hátsó szárny, a MANTA GTE-ről "kölcsönvett" csepp tükrök, könnyűfém kerekek (5,5x14) gondoskodtak. A belső kényelemért Recaro ülések és a többfunkciós műszerfal (fordulatszámmérő, olajnyomás, stb.) feleltek. Természetesen a megnövelt teljesítményhez nagyobb belső hűtésű fékek, stabilabb és erősebb futómű és szélesebb gumik jártak. Ezt a modellt szerelték fel először kanyarstabilizátor-al (ebben a kategóriában). Ez a modell igen ritka, mivel csupán 1,5 évig gyártották.

Az eladási sikereken felbuzdulva a generációváltás (1984) utáni KADETT (E)-ből már a modellváltás évében készítettek "sportváltozatot" , minek neve KADETT GSi lett. Tulajdonképpen az előző modell hajtásláncát használták fel, de további egyedi (más modellekhez nem rendelhető) extrákat tartalmazott: Digitális műszerfal, check controll, board computer, ködlámpák. A futómű a széria kadettokénál keményebb és immár alacsonyabb is lett, gázos lengéscsillapítókkal szerelték és 30mm-el tért el a szériamagasságtól. A lökhárítókat a lehető legkisebb légellenállásúra tervezték (0,30 cw), éppen azért, hogy a konkurenciával egyező gyorsulás (8,9) mellé legyőzhetetlen végsebesség és kedvező fogyasztás párosuljon (198 km/h). Még a motorháztetőt is légellenállási értéknek szentelték, a műanyag opel-jel helyett fényezett embléma került a légbeömlős géptetőre. Még a hátsó lámpát is "besötítették" a kor divatjának megfelelően.

1985-ben a KADETT megkapta az év autója elismerő címet. Még módosítottak a befecskendező-rendszeren (L-JETRONIC-ról LE-JETRONIC-ra). Megjelent az ötajtós "családi sportmodell" GSi is.

1986-ban jelent meg a 20seh motorral szerelt KADETT GSi, amely már a bosch motronic befecskendezőjét kapta meg. Ez az előzőeknél bonyolultabb, mivel a befecskendező-rendszeren kívül a gyújtásrendszert is magába foglalta. Az elődökhöz hasonlóan ezen is alumínium hengerfej volt, a furat/löket arány 86/86mm lett. Ennek köszönhetően (kocka hengerek) ez a motor 130 lóerőt teljesített 5600-as fordulaton és 180 Nm-ert nyomott 4600-on. Ezzel amotorral a KADETT 8,2-őt gyorsult és 210 km/h végsebességet ért el (gyári adatok). A kétezres motor megjelenésével leállították az 1,8-as motor gyártását.

1987-ben megjelent a 20seh motor "átfésült" változata, a C20ne. A német adózási és környezetvédelmi törvények miatt már csak 115le-t teljesített, szabályozott háromutas katalizátort és új computert kapott. Még ebben az évben megkapta az "év motorja" címet, mivel már ekkor teljesítette az EURO 2-es normát. Érdekesség hogy az 1,8-as és a 2,0-es (c20ne) motorral szerelt KADETT GSi-k menetteljesítménye megegyezik.

Szintén 1987-ben a KADETT GSi sikerén felbuzdulva immáron megjelent a CORSA GSi is. A nagy testvérhez hasonlóan kemény futóművet és spoilereket kapott, a motorja 1,6-os, szintén OHC-s 109 lóerős.

1988-ban bemutatták a C20xe motort. Ez is a 20seh/c20ne fejlesztés, de itt viszont mindent a teljesítményért fejlesztettek (mint a 18e-nél). A Cosworth-ot segítségül hívva 16 szelepes hengerfejet készítettek. Két tengely vezérelte, kopogásérzékelővel ellátott szekvencionális befecskendező-rendszert kapott (BOSCH SFI), és átdolgozták a kipuffogó-rendszert is. A nóta vége 150 lóerő és 196 Nm lett, a keleti országokba importált modellekbe szereltek 20xe (katalizátor nélküli) motort is, lenyűgöző 155 lóerővel. A KADET GSi 16v immáron nagyobb fékeket is kapott (hátul is tárcsa), valamint rendelhető volt hozzá az ABS is. Módosították a kanyarstabilizátort is. Ezzel a motorral szerelve az autó már elérte a 227 km/h-s végsebességet, míg 0-100-ra 7,9 másodperc alatt gyorsult.

Szintén 1988-ban megjelent egy különleges modell, amit KADETT GSi CHAMPION-nak hívtak. Teljesen egyedi Conolly bőr (mint a Lotus omegában) recaro üléseket (és vele harmonizáló belső kárpitozást) kapott, valamint széria volt a szervókormány, a metálfény (grafit vagy bordó) és az abban az időben nagyon divatos sokküllős (BBS) 15-ös alufelni. Szintén ebben az autóban debütált a dupla kocka kipuffogóvégződés (gyári).

1991-ben megjelent a KADETT GSi CHAMPION 16v is (nagyon ritka), szintén az előző felszerelésekkel.

1991 végén megjelenik az ASTRA (F) és vele együtt az ASTRA GSi. A KADETT-hez hasonlóan ez a modell is egyedien sportos külsőt (lökhárítók, hűtőmaszk, küszöblécek, hátsó lámpák, hátsó szárny, gyári 15-ös alufelnik) kapott. A jól bevált 8 és 16 szelepes motorokkal (C20ne és C20xe) szerelték. Ezek a modellek még gazdagabbak voltak mint a KADETT, szériában járt hozzá a szervókormány, a siebedach (tetőablak), a 4 tárcsafék, ABS (a 16v-k ETC-t is) és a "fedélzeti computer" is. Rendelhető extra a légkondicionáló. A KADETT-nél jóval lágyabb rugózást és sokkal csendesebb (minőségibb) belső teret kapott.

És akinek ez mégsem volt elég, az rendelhette a GSi-t 6 gangos váltóval és C20Let (CALIBRA/VECTRA TURBO) turbómotorral. A neve ASTRA T200 volt, és limitált darabszámban jött ki (vajon miért?). A hasonló motorral szerelt CALIBRA/VECTRA-val ellentétben fronthajtású volt, de megkapta a nagy fékeket és az alap 16-os kerekeket.

1993-ban, ritkaság, de megjelent a 1.8 16v GSi is 125 lóval. Felszereltsége megegyezik a 16v GSi-ével. Rendelhető a dupla légzsák.

1993 tavaszán, megérkezik a CORSA (B) GSi 1.6 16v motorral, 109 pacival.

1995-ben megjelent a spoilerek nélküli, de még C20xe Astra GSi, amelyik kivülről csak a sötét hátsó lámpából és az alacsonyabb futóműről lehetett megkülönböztetni szériatársaitól. Még ebben az évben megjelent az első generációs ECOTEC motor 136 lóerő-vel.

1998-ban feltűnik az ASTRA (G): Már sajnos csak OPC van a kínálatban, nincsen GSi.

Végül 2002-ben megpróbálják feltámasztani a GSi kultuszt, ezért piacra dobják az új Corsa GSi-t 125 loerővel , de az eladási statisztikák szerint nem váltja be a hozzá fűzött reményeket.

Írta: Subi

2005.01.08